shadow

ΟΜΙΛΙΑ κ. ΓΙΩΡΓΟΥ ΝΤΟΛΙΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΤΟ 14ο ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΕΝΑΕ

Καταρχήν θέλω να πω ότι θα κάνω μια προσπάθεια να μιλήσω ως στέλεχος της κυβέρνησης. Σε αυτό το χώρο, σε αυτές τις συναντήσεις, μιλούσα πάντα ως στέλεχος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σαν στέλεχος της ελληνικής περιφέρειας. Ελπίζω να τα καταφέρω να υποδυθώ – αν θέλετε το ρήμα – αυτό τον ρόλο.

Θέλω να πω δυο λόγια για τον κ. Παυλόπουλο με τον οποίο συνεργάστηκα, αντιπαρατέθηκα κατά τη διάρκεια της προηγούμενης περιόδου. Δεν πήραν πολύ δημοσιότητα αυτές οι αντιπαραθέσεις, γιατί εγώ ήμουν ένας άγνωστος βουλευτής, έχω όμως τη βεβαιότητα ότι ο κ. Παυλόπουλος εκτιμούσε τις τοποθετήσεις μου σε μια σειρά θεμάτων.

Έχω επίσης μια εκτίμηση, ότι εάν ήταν στο χέρι του ή να το πω διαφορετικά, η ψυχή του ήθελε να προχωρήσει στη μεταρρύθμιση. Φάνηκε αυτό σήμερα απ’ την τοποθέτησή του. Ήταν μια τοποθέτηση που έλεγε – αυτό προσέλαβα εγώ – αυτό ακριβώς. Γιατί δεν έγινε; Γιατί δεν προχώρησε η Νέας Δημοκρατίας στη μεταρρύθμιση;

Θυμόμαστε όλοι και θέλω να είμαι ειλικρινής και να είμαστε ειλικρινείς, την περίοδο που επικαιροποιήθηκε το ζήτημα δεν υπήρχαν πολιτικά αποθέματα σε αυτό το κόμμα, στην τότε κυβέρνηση. Δεν υπήρχε ενδεχόμενο να το επιχειρήσει. Δεν μπορούσε να το κάνει. Βεβαίως εκτιμώ ότι στα γονίδια της παράταξης της Νέας Δημοκρατίας δεν υπάρχει έντονο το στοιχείο των μεταρρυθμίσεων, δεν υπάρχει έντονο το στοιχείο που σηματοδοτεί την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Εμείς δεσμευτήκαμε με έναν πολύ καθαρό τρόπο στο προεκλογικό μας πρόγραμμα, ότι θα προχωρήσουμε στη διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας και το περιγράψαμε με πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Το πρώτο πράγμα που θέλω να πω, είναι ότι αναδεικνύεται μια συνέπεια προεκλογικών λόγων και κυβερνητικών πράξεων και αναδεικνύεται αυτή η συνέπεια σε πρώτο χρόνο και με πολύ ηχηρό τρόπο.

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει σε αυτή τη χώρα, ότι σε αυτό το συγκεκριμένο ζήτημα και όχι μόνο βεβαίως, αλλά γι’ αυτό μιλάμε τώρα, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ανταποκρίθηκε πλήρως σε αυτά τα οποία είχε δεσμευτεί, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ανταποκρίνεται πλήρως στις προσδοκίες του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας, στις προσδοκίες της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στις προσδοκίες της δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Θέλω να κάνω μια αυτοκριτική, γιατί σήμερα είδα ένα κλίμα εδώ, ότι έχω χρησιμοποιήσει και εγώ όπως και αρκετοί άλλοι, το λόγο ότι οι Νομάρχες αποφάσισαν να αυτοκαταργηθούν. Είναι το απόλυτο λάθος. Οι Νομάρχες της χώρας και είμαι ένας απ’ αυτούς, πολύ γρήγορα συνειδητοποίησαν από το 1994 και ανέδειξαν τα προβλήματα της δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Καταρχήν ανέδειξαν την αξία της δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που επί δεκαετίες συζητούσαμε να καθιερωθεί και δεν καθιερωνόταν. Ανέδειξαν τις αδυναμίες της δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Π.χ. αντιληφθήκαμε πολύ γρήγορα απ’ την πρώτη τετραετία, από το ’94, ’95, ’96, ότι είναι πολύ μικρές εδαφικές μονάδες, αναπτυξιακές μονάδες, για να μπορέσει κανείς να κάνει ένα σοβαρό προγραμματισμό.

Ανέδειξαν τις δυνατότητες και την αναγκαιότητα ύπαρξης του β’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Θεωρώ και το πιστεύω ακράδαντα και θα πρέπει να αλλάξει ο λόγος μας επ’ αυτού του ζητήματος, ότι ήταν μια σύντομη, πολύ γόνιμη περίοδος και γόνιμη τουλάχιστον και όχι μόνο, ως προς τη διάσταση το ότι προετοίμασε το έδαφος, εξανάγκασε την πολιτική ηγεσία της χώρας συνολικά η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση να υιοθετήσει τη διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας.

Είναι η μετεξέλιξη του θεσμού. Δεν είναι το τελευταίο συνέδριο του β’ βαθμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Είναι το τελευταίο συνέδριο υπ’ αυτή του τη μορφή. Θα έχουμε και άλλο συνέδριο, θα έχουμε και άλλα συνέδρια του β’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Πρωταγωνιστές σε αυτή την προσπάθεια ήταν οι Νομάρχες της χώρας. Πρωταγωνιστές ήταν οι Νομάρχες της χώρας ιδιαίτερα της τελευταίας περιόδου, η διοίκηση τη ΕΝΑΕ, η οποία πράγματι υιοθέτησε με πολύ καθαρό τρόπο στη Δράμα για πρώτη φορά και στην Αθήνα αργότερα, ένα σύστημα διοικητικής μεταρρύθμισης το οποίο το περιέγραψε με σαφήνεια θα έλεγα τις αποφάσεις των συνεδρίων. Εμείς τι κάναμε; Αποδεχθήκαμε στην ουσία αυτό το οποίο – σε αυτό το σκέλος του «Καλλικράτη» – περιέγραψε η ΕΝΑΕ.

Θέλω να κλείσω αυτή την εισαγωγή και να πω γι’ αυτό συζητάμε, για τη μετεξέλιξη του β’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση. Ποια είναι τα διλήμματα τα οποία ετέθησαν αυτή την πρώτη περίοδο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ.

Να το αναβάλουμε το εγχείρημα γιατί δεν έχουμε χρόνο. Ή να το αναβάλουμε το εγχείρημα γιατί υπάρχει οικονομική κρίση και δε θα υπάρξει δυνατότητα μιας ισχυρής οικονομικής στήριξης. Για όσους από εμάς έχουν ασχοληθεί με τα ζητήματα αυτά, ξέρουν ότι θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν αυτή την αναβολή συνήθως με επιτυχία, οι συνήθεις δυνάμεις οι οποίες επιδιώκουν να αποτρέψουν αυτές τις μεταρρυθμίσεις στη χώρα.

Και εγώ δεν έχω κανένα λόγο να μη τις πω με σαφήνεια. Δηλαδή δεν έχω κανένα λόγο να αλλάξω τον λόγο μου, τις επισημάνσεις μου, τώρα που βρίσκομαι σε μια κυβερνητική θέση. Είναι το κεντρικό πολιτικό σύστημα, ήταν πάντα και η κεντρική κρατική γραφειοκρατία. Θεωρώ ότι οποιαδήποτε αναβολή θα σήμαινε ματαίωση.

Τα διλήμματα αυτά τα έχει απαντήσει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, τα έχει απαντήσει και η ελληνική κοινωνία. Τώρα λένε οι Έλληνες πολίτες προχωρήστε στη μεταρρύθμιση. Τώρα. Και εμείς αυτό κάνουμε. Ανταποκρινόμαστε σε αυτό το αίτημα.

Νομίζω ότι είναι μια ευκαιρία για τη χώρα. Δεν μπορεί να μας περιμένουν οι Έλληνες πολίτες. Δεν μπορεί να μας περιμένει η χώρα. Δεν μπορεί να μας περιμένει η Ελλάδα. Δεν μπορούμε να καθυστερήσουμε και άλλο. Θα πρέπει τώρα να προχωρήσουμε στη μεταρρύθμιση. Σας θυμίζω ένα παλιό σύνθημα και πολύ γνωστό, το «ή τώρα ή ποτέ». Αλλιώς θα χάσουμε και αυτή τη δυνατότητα, αυτή την ευκαιρία.

Υπάρχουν προβλήματα; Κατά κόρον και πολύ σωστά αναφερόμαστε στο ζήτημα των πόρων. Εμείς αναγνωρίζουμε ότι σε απόλυτους αριθμούς τα χρήματα τα οποία έχουν γραφεί στον προϋπολογισμό φέτος για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση είναι λιγότερα. Δεν έχει μειωθεί όμως ως ποσοστό του ΦΠΑ επί των προβλεπομένων εσόδων του προϋπολογισμού.

Ο φετινός προϋπολογισμός είναι ένας δύσκολος προϋπολογισμός αλλά και ένας πραγματικός προϋπολογισμός. Τα έσοδα που προβλέπονται από τον ΦΠΑ είναι μειωμένα. Το ποσοστό που έχει νομοθετηθεί για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση δεν έχει αλλάξει. Το ξέρουμε, το αναγνωρίζουμε, το εξηγούμε γιατί προέκυψε έτσι ακριβώς.

Όλοι σε αυτή τη χώρα κινούμαστε μέσα στο πλαίσιο του προϋπολογισμού του 2010, ο οποίος είναι ενταγμένος μέσα στο πλαίσιο του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Αναφέρθηκαν συγκεκριμένα ζητήματα και θέλω να δώσω συγκεκριμένες απαντήσεις.

Μέγα ζήτημα σε όλα τα συνέδρια, το έχω νιώσει και εγώ, το έχω ζήσει, το ξέρετε όλοι, τι γίνεται με τη μεταφορά των μαθητών. Στο φετινό προϋπολογισμό, σε αυτό το δύσκολο προϋπολογισμό και θέλω να το κρατήσουν οι Νομάρχες της χώρας, έχουν γραφτεί και δε γράφτηκαν τυχαία, ήταν το μόνο νούμερο απ’ τα λίγα νούμερα που είναι ικανοποιητικά, έχουν γραφτεί 280 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά των μαθητών. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα ικανοποιητικό νούμερο.

Υπάρχει το άλλο ζήτημα, το ζήτημα του τι γίνεται με τη χρηματοδότηση της επαρχιακής οδοποιίας, μια αρμοδιότητα που μεταφέρθηκε ή φορτώθηκε στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και η οποία δε χρηματοδοτήθηκε ποτέ.

Εγώ είμαι εξουσιοδοτημένος από την πλευρά της κυβέρνησης να πω ότι σε πρώτο χρόνο, άμεσα, θα υπάρξει μια ανταπόκριση, μια τμηματική ανταπόκριση στο χρέος αυτό της πολιτείας απέναντι στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Και όταν λέω σε πρώτο χρόνο, εννοώ μέσα σε αυτό το μήνα.

Για το πώς μοιράζονται άλλου είδους ενισχύσεις. Θέλω να υπενθυμίσω ότι αυτή η κυβέρνηση έχει δώσει δείγματα γραφής για μια διαφορετική κουλτούρα σε πρώτο χρόνο, πριν απ’ τα Χριστούγεννα. Μοιράστηκαν κάποιες πιστώσεις για θεομηνίες. Το πρώτο πράγμα που σκεφτήκαμε να κάνουμε, εγώ δεν είχα ορκιστεί ακόμα αλλά ήμουν στο Υπουργείο, σκεφτήκαμε να κάνουμε ότι δεν είναι δυνατόν με  έχει επισκεφθεί η μισή Ελλάδα η οποία αιτείται χρημάτων, αιτείται πιστώσεων εκεί πέρα, με ποια κριτήρια και ποιανού λεφτά θα μοιράζονται με αυτό τον τρόπο;

Το πρώτο πράγμα που σκεφτήκαμε να κάνουμε είναι να βάλουμε κάποια κριτήρια για να ανταποκριθούμε στα αιτήματα αυτά. Αυτά τα κριτήρια τα συμφωνήσαμε και με την ΕΝΑΕ και με την ΚΕΔΚΕ. Και με βάση αυτά τα κριτήρια κάναμε την πρώτη κατανομή.

Αυτό για το οποίο θέλω να δεσμευτώ είναι ότι θα δείτε συνεχόμενες τέτοιες ενέργειες γιατί θέλουμε να εμπεδώσουμε μια άλλη κουλτούρα. Γιατί δε θέλουμε τους Νομάρχες και τους Δημάρχους ή τους Περιφερειάρχες αργότερα, έξω απ’ τα γραφεία των Υπουργών για τέτοιου είδους θέματα. Γιατί θέλουμε να χτυπήσουμε το πελατειακό κράτος.

Δεν καταλαβαίνω δηλαδή γιατί θα πρέπει να παραγγέλλει από ένα Δήμαρχο ένας Υπουργός ή από ένα Νομάρχη, στείλε μου μια θεομηνία. Για τις οριζόντιες δράσεις του ΘΗΣΕΑ, δεν καταλαβαίνω γιατί θα πρέπει να συνεχίζουν να υπάρχουν οριζόντιες δράσεις του ΘΗΣΕΑ. Θα μπορούν να αξιοποιηθούν με έναν αντικειμενικό τρόπο. Και αυτός είναι ο προσανατολισμός μας.

Και θα δείτε πολύ σύντομα μια εγκύκλιο από το Υπουργείο Εσωτερικών που θα ορίζει κριτήρια και κανόνες με βάση τα οποία θα γίνονται οι κατανομές. Εμείς αυτά τα οποία λέγαμε στην προεκλογική περίοδο τα εννοούμε. Ανοίγουμε μέτωπο κατά του πελατειακού συστήματος της χώρας. Αυτό το βλέπετε και με τις νομοθετικές μας πρωτοβουλίες, με τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις, θα το βλέπετε όμως και με το παράδειγμά μας.

Καμιά αξία δεν έχει ο λόγος, καμιά αξία δεν έχει η προτροπή, η επίκληση, εάν κανείς δε δίνει πρώτος απ’ όλους το παράδειγμα.

Τελειώσαμε με τα ζητήματα των πόρων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης; Όχι βεβαίως. Καταρχήν θα πρέπει να πούμε ότι η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση διατηρεί τους πόρους της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Εκτός απ’ αυτούς που χρηματοδοτούν συγκεκριμένες αρμοδιότητες, π.χ. την πρόνοια, που θα μεταφερθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση θα ωφεληθεί και από την οικονομία κλίμακος που έτσι κι αλλιώς θα προκύψει. Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα πάρει τους πόρους στο ύψος των οποίων θα έχει κοστολογηθεί κάθε αρμοδιότητα, η οποία μεταφέρεται από τη σημερινή κρατική περιφέρεια. Αυτή τη στιγμή στο Υπουργείο καταγράφονται όλες οι αρμοδιότητες πολύ καθαρά και πολύ συγκεκριμένα και της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Τη κοστολόγηση αυτών των αρμοδιοτήτων θα την κάνουμε από κοινού και ότι προκύψει από την κοστολόγηση αυτή, θα συνοδεύσει τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων είτε στην πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση, είτε στη δευτεροβάθμια, στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση.

Να πω κάτι συγκεκριμένο. Φυσικά οι πόροι αυτοί θα προέρχονται από συγκεκριμένους κωδικούς του προϋπολογισμού. Θα είναι ο ΦΠΑ, ένας ασφαλέστατος πόρος και θα είναι το Τέλος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας τον οποίο έχουμε προαναγγείλει.

Εκτός απ’ αυτά που περιέγραψα λέμε καθαρά ότι θα υπάρχει σαφής περιγραφή αρμοδιοτήτων, σαφής κοστολόγηση των αρμοδιοτήτων αυτών, σαφής χρηματοδότηση των αρμοδιοτήτων μέσω του ΦΠΑ και μέσω του Τέλους Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας της χώρας.

Υπάρχει και η μεταρρύθμιση, τι θα γίνει σε αυτή την περίπτωση, τι θα κάνουμε, πως θα χρηματοδοτήσουμε αυτό το εγχείρημα. Σε περίοδο δημοσιονομικής κρίσης και λαμβάνοντας πάντα υπόψη ότι κινούμαστε μέσα σε ένα πλαίσιο που θέλει το Πρόγραμμα Σταθερότητας και φετινός προϋπολογισμός.

Υπάρχει το πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ. Ένα σκέλος του προέρχεται από το ΕΣΠΑ και είναι συγκεκριμένο. Υπάρχει το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Διοικητική Μεταρρύθμιση περίπου της τάξεως των 650 εκατ. έχει απορροφήσει ελάχιστα χρήματα, 20, 21 εκατ. Αυτή τη στιγμή γίνεται αναθεώρησή του και προσανατολισμός του σαφέστατα στην υποστήριξη της θεσμικής διοικητικής μεταρρύθμισης.

Βεβαίως το πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ περιλαμβάνει δράσεις από το ΕΣΠΑ, περιλαμβάνει το Εθνικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Διοίκησης που αποτελεί το διάδοχο κατά κάποιο τρόπο του προγράμματος ΘΗΣΕΑ. Θα έχει τα χαρακτηριστικά ΘΗΣΕΑ.

Σε σχέση με τις αρμοδιότητες. Βασική αρχή βασικός κανόνας είναι να υπάρχει σαφής οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων όπως σας είπα, αλλά και θα πρέπει μια αδειοδότηση παραδείγματος χάριν να εξαντλείται σε ένα βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε μια Υπηρεσία. Να μην υπάρχει σύγχυση αρμοδιοτήτων.

Να μην υπάρχουν γκρίζες ζώνες, να αποκλείσουμε κάθε δυνατή ασάφεια. Αυτή τη δουλειά βεβαίως θα την κάνουμε μαζί σας, έχουμε ζητήσει και γραπτές προτάσεις, θα είμαστε έτοιμοι πολύ σύντομα, άμεσα να ξεκινήσουμε μια συζήτηση επ’ αυτών των συγκεκριμένων θεμάτων.

Δεν υπάρχει κυρίες και κύριοι συνάδελφοι αγαπητοί φίλοι, καμία δυνατότητα να πετύχει ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα, όσο και σοφό να είναι το νομοσχέδιο, εάν δεν υπάρχει η στήριξη όλων. Εάν εγώ έχω μια καλή διάθεση αυτές τις μέρες στο Υπουργείο παρά τις πολλές ώρες δουλειές, είναι αυτό το κλίμα που διαπιστώνω και βλέπω ότι αυτό το κλίμα βελτιώνεται παντού και σε υψηλό επίπεδο.

Δεν μπορώ να μην παρατηρήσω παραδείγματος χάριν και να μην εκφράσω την ευχαρίστησή μας για την θετική αλλαγή στάσης από τον αρχηγό της Νέας Δημοκρατίας. Όλοι αντιλήφθηκαν ότι ήταν διαφορετικά η τοποθέτησή του στη Βουλή κατά την προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση, ήταν διαφορετική η τοποθέτησή του στην ΚΕΔΚΕ, ήταν εντελώς διαφορετική σήμερα.

Αυτό είναι ένα θετικό γεγονός και πραγματικά για μας για το εγχείρημα θα ήταν πολύτιμη βοήθεια και η εμπειρία και η γνώση και η άποψη του Κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και βεβαίως όχι μόνο του Κόμματος αυτού.

Διαπιστώσαμε μια αλλαγή στον τόνο και από την πλευρά του ΛΑΟΣ, ο κ. Βορίδης έθεσε ένα ιδεολογικού χαρακτήρα ζήτημα, στη βάση αυτού του ιδεολογικού ζητήματος επιχείρησε να στηρίξει την άρνηση της στήριξης σε αυτό το χρόνο του εγχειρήματος, δεν διατύπωσε όμως την άποψη ότι έχουν διαφωνίες ιδεολογικές οι όποιες άλλες, με το εγχείρημα το οποίο επιχειρούμε. Έχουμε την εκτίμηση, έχουμε τη γνώμη ότι θα υπάρξει συμβολή στην προσπάθειά μας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θέτει ζητήματα οικονομικά κυρίως, αυτό αντιλήφθηκα και χτες και στην ΚΕΔΚΕ, είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι οι απόψεις του για μας θα είναι πολύτιμες.

Το Κομμουνιστικό Κόμμα ουσιαστικά δεν θέλει αρμοδιότητες, δεν θέλει να μικρύνει το κράτος. Υπάρχει μια σαφής ιδεολογική διαφορά, επί της αρχής συνήθως, πάντα όμως εκφράζει συγκεκριμένες απόψεις και όταν ακόμη διαφωνεί επί της αρχής, ενός νομοσχεδίου.

Επειδή μίλησα για τις αρμοδιότητες. Υπάρχει ένας κανόνας τον οποίο θα πρέπει να τον έχουμε στο μυαλό μας και τον έχουμε τώρα που τις διαμορφώνουμε, ότι όλες οι αρμοδιότητες αναπτυξιακού χαρακτήρα, οι αρμοδιότητες αναπτυξιακού χαρακτήρα για να μην πω όλες, οδεύουν προς την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση.

Οι αρμοδιότητες που έχουν σχέση με την παροχή υπηρεσιών, οδεύουν προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ο αναπτυξιακός ρόλος των νέων μεγάλων Δήμων της χώρας, ασκείται από τους Δήμους και τα Δημοτικά Συμβούλια, σε συνεργασία πάντα μεταξύ των δυο θεσμών. Έχουμε κάνει συγκεκριμένη αναφορά στο κείμενο διαβούλευσης -το οποίο χαρακτηρίστηκε ατυχώς θα έλεγα ως ένα κείμενο ιδεών- μέσω της οποίας συγκεκριμένης αναφοράς προκύπτει η συνεργασία των δυο βαθμών στα ζητήματα που αφορούν την ανάπτυξη.

Θέλω να αναφερθώ σε συγκεκριμένα ζητήματα τα οποία ακούστηκαν και ετέθησαν με καλοπροαίρετο τρόπο και στην ΚΕΔΚΕ και στην ΕΝΑΕ και από το Νομάρχη της Αθήνας τον Γιάννη Σγουρό, ο οποίος έθεσε το ζήτημα των μητροπολιτικών λειτουργιών, ότι αναφέρεται μιάμιση σειρά στο κείμενο.

Εάν ρωτήσουμε εδώ μέσα, εάν ρωτήσουμε τους Δημάρχους, εάν ρωτήσουμε οποιονδήποτε ασχολήθηκε με τα θέματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ποιες θα μπορούσαν να είναι οι μητροπολιτικές λειτουργίες, εν ριπή οφθαλμού σε πρώτο χρόνο, μπορεί να αναφέρει ένα μεγάλο αριθμό μητροπολιτικών λειτουργιών.

Υπάρχουν μελέτες που έγιναν από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, υπάρχει μελέτη του Πάντειου Πανεπιστημίου που έγινε από τη διευρυμένη Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης της Περιφέρειας Πειραιώς – Αθηνών, υπάρχουν επιστήμονες οι οποίοι ασχολήθηκαν με τις μελέτες, υπάρχουν επιστήμονες οι οποίοι αξιοποιήθηκαν αυτοί οι επιστήμονες, οι συνεργάτες της ΚΕΔΚΕ και της ΕΝΑΕ, από το Υπουργείο στη μέχρι τώρα προσπάθεια, υπάρχει ένας πλούτος σε αυτή τη χώρα, πλούτος που συνδυάζει και την επιστημονική γνώση και τη μεγάλη εμπειρία, η οποία αποκτήθηκε από το σύνολο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εδώ και πολλά χρόνια.

Εμείς αυτό τον πλούτο αξιοποιούμε και θέλουμε να τον κάνουμε σε απόλυτη συνεργασία μαζί σας. Θα το διαπιστώνετε κάθε μέρα αυτό. Δύσκολα θα μπορεί να διαφωνήσει κανείς, θα πρέπει να είναι αποφασισμένος να καταβάλλει μεγάλη και εναγώνια προσπάθεια, να βρεθεί απέναντι στην ειλικρινή μας προσπάθεια.

Το εγχείρημα θέλουμε να το κάνουμε μαζί. Να το κάνουμε μαζί με όλους. Το διαπιστώσατε μέχρι τώρα, θα το διαπιστώνετε κάθε μέρα, μέχρι την ολοκλήρωση του νομοσχεδίου. Θα το διαπιστώσουν τα Κόμματα, όταν μπούμε στο δεύτερο στάδιο της διαβούλευσης.

Συνημμένα στο νομοσχέδιο βεβαίως θα υπάρχουν οι χάρτες. Χάρτες για τους οποίους πιστεύουμε εκτιμούμε γιατί έχουμε επαφές και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και με πολίτες και με συναδέλφους βουλευτές και με επιστήμονες οι οποίοι έχουν ασχοληθεί, ότι ήδη έχει διαμορφωθεί ένας πολύ σημαντικός κοινός τόπος στην Ελλάδα.

Θα πρέπει να γίνουν λάθη ή ηθελημένα λάθη, για να μπορούμε να ανατρέψουμε αυτό τον κοινό τόπο και την κοινή πεποίθηση που υπάρχει, ότι αυτή η μεταρρύθμιση θα πρέπει να έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, επαρκή αναπτυξιακά μεγέθη αυτή τη φορά και στο επίπεδο των Περιφερειών και στο επίπεδο των Δήμων και βεβαίως βιώσιμα κοινωνικά σχήματα αναφέρομαι κυρίως στους Δήμους και όταν λέμε βιώσιμα κοινωνικά σχήματα, εννοούμε σχήματα να κάνουμε λογικά πράγματα. Να μην συνενώσουμε κοινωνίες οι οποίες δεν έχουν συναντηθεί ποτέ, οι οποίες δεν έχουν ούτε καν συναναστροφές κοινωνικού χαρακτήρα.

Δεν θέλω να πω κάτι άλλο, θέλω να σας πω ότι δουλεύουμε με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα στο Υπουργείο, πολύ σύντομα θα συναντηθούμε με την ΕΝΑΕ με συγκεκριμένη ατζέντα συζήτησης, πολύ σύντομα θα συνεννοηθούμε με την ΚΕΔΚΕ με συγκεκριμένη ατζέντα συζήτησης και θέλω να πω μόνο στους εργαζόμενους στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και όχι μόνο, ότι ήδη έχει φύγει επιστολή από το Υπουργείο και ζητάμε συνάντηση με την Ομοσπονδία Εργαζομένων στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, ζητάμε συνάντηση χωριστή με την Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Περιφέρειες, θα κάνουμε συνάντηση με την ΠΟΕ-ΟΤΑ και τελευταία συνάντηση θα κάνουμε με την ΑΔΕΔΥ. Αυτή η υπόθεση για  να πάει καλά, θα πρέπει να τη στηρίξουν οι εργαζόμενοι σε όλα τα επίπεδα.

Θέλω να πω επίσης, επειδή αναφέρθηκαν κάποια πράγματα ότι έχει διασφαλιστεί η πρόσληψη ενός αριθμού εργαζόμενων μέσα στο 2010, η οποία πρόσληψη θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του ’11 αφού τότε θα τους χρειαζόμαστε, οι οποίες προσλήψεις θα αφορούν εξειδικευμένο προσωπικό για τη στελέχωση υπηρεσιών που είναι απαραίτητο να υπάρξουν και που δεν υπάρχουν σήμερα.

Παραδείγματος χάριν δεν μπορεί να υπάρξει σήμερα Δήμος χωρίς μια Τεχνική Υπηρεσία, δεν μπορεί να υπάρξει Δήμος χωρίς αν όχι Οικονομική Υπηρεσία ένα λογιστήριο, αντιλαμβάνεστε ότι σε αυτές τις ανάγκες θα ανταποκριθούμε. Επαναλαμβάνω ότι οι προσλήψεις αυτές θα βαρύνουν τον προϋπολογισμό του 2011.

Σας ευχαριστώ.