shadow

ΟΜΙΛΙΑ κ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΟΙΜΗΣΗ, ΜΕΛΟΥΣ ΤΟΥ ΔΣ ΤΗΣ ΚΕΔΚΕ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 16ης ΜΑΡΤΙΟΥ 2010

Θα θέλαμε να σας καλωσορίσουμε, κύριε Υπουργέ, στην ΚΕΔΚΕ, μαζί με τους συνεργάτες  σας Υφυπουργούς και τον Γενικό Γραμματέα, θεωρώντας ότι αυτή η ευκαιρία δικαιολόγησε σε πολύ μεγάλο βαθμό και την επίσημη έλευσή σας μετά από ικανό διάστημα στην Ένωση, αφού μας δώσατε σημαντικές ειδήσεις σήμερα.

Αυτή σας η τοποθέτηση μας οπλίζει πλέον ως χώρο της Αυτοδιοίκησης με γνώσεις για να ξεκινήσουμε τον διάλογο ουσίας και για το λεγόμενο χωροταξικό και θα εξηγήσω παρακάτω τι εννοώ.

Το γεγονός ότι είστε έμπειροι και εσείς προσωπικά και οι δύο Υφυπουργοί, αφού έχετε θητεύσει στο χώρο της Αυτοδιοίκησης και ο κύριος Γενικός Γραμματέας έχει σχετική εμπειρία, σας δίνει ένα βασικό πλεονέκτημα της γνώσης, αλλά και σας απαλλάσσει από τη δυνατότητα επίκλησης του δικαιώματος της συγνωστής πλάνης. Ότι δηλαδή θα κάνει το Υπουργείο από εδώ και πέρα και η κυβέρνηση, θα το κάνει εν πλήρη επιγνώσει.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η δική μας η στάση θα είναι συμπόρευσης, στην κατεύθυνση την οποία αναπτύξατε σαν σχέδιο στρατηγικής για την αποκέντρωση της εξουσίας, γιατί δεν είναι μια απλή μεταρρύθμιση του κράτους αυτή η προσπάθεια, έχει πολύ βάθος και στον πολιτικό μας πολιτισμό, αλλά επειδή το έργο το έχουμε ξανά δει όσον αφορά την ανάδραση του συστήματος της κεντρικής εξουσίας και της κεντρικής γραφειοκρατίας, εκεί θα είμαστε αμείλικτοι σε όλες αυτές τις προσπάθειες, οι οποίες κατά τη δική μας άποψη θα εμφανιστούν, αν δεν έχουν ήδη εμφανιστεί και η ιστορία λέει ότι υπήρξαν και προηγούμενα νομοθετήματα τα οποία είχαν δώσει σημαντικό μερίδιο της κεντρικής εξουσίας στις τοπικές Αρχές, αλλά υπήρξαν επόμενα νομοθετήματα τα οποία ξανά γύρισαν αρμοδιότητες με πολλές επιφάσεις ή προφάσεις, νομοθετικού χαρακτήρα, διαχειριστικού χαρακτήρα, επιχειρησιακού χαρακτήρα, πολιτικού χαρακτήρα, προς το κέντρο πάλι.

Η πρώτη λοιπόν παρατήρηση που αφορά τις αρμοδιότητες, είναι ότι κατά την άποψή μας θα πρέπει η μεταβατικότητα να περιοριστεί και μιλάω μόνο για τον Α’ Βαθμό, στο καθαρά επιχειρησιακό σκέλος ή αν θέλετε, στην φάση έναρξης άσκησης της αρμοδιότητας. Το βασικό νομοθέτημα θα πρέπει να έχει σαφή περιγραφή ποιες είναι οι αρμοδιότητες που πάνε στους Δήμους και αυτό δεν μπορεί να είναι ζητούμενο ή διεκδικούμενο σε μία πολιτική διελκυστίνδα μεταξύ των διαφόρων Υπουργείων.

Το δεύτερο που απευθύνεται κυρίως προς τον χώρο της Αυτοδιοίκησης, είναι ότι αυτές οι αρμοδιότητες οι οποίες θα ασκηθούν, δεν μπορεί να αναπαραγάγουν το κεντρικό μοντέλο, αυτό που μέχρι σήμερα είδαμε, δηλαδή ένα συγκεντρωτικό μοντέλο εξουσίας είτε στο επίπεδο της Περιφέρειας ή στο επίπεδο του Δήμου ακόμα. Και για να γίνω σαφής, εννοώ ότι μοντέλο ανάπτυξης και χωροθέτησης άσκησης αυτών των αρμοδιοτήτων, θα πρέπει να γίνει κατά το μάλλον στα πρότυπα των ανοικτών πόλεων.

Αυτό αν θέλετε κατά την άποψή μας, διασκεδάζει και την ανασφάλεια των τοπικών πληθυσμών, αλλά και των αιρετών, για το θέμα της έδρας, της διοικητικής έδρας. Δηλαδή, με λίγα λόγια θέλω να πω ότι η έννοια της διοικητικής έδρας που βιώσαμε στους Καποδιστριακούς, στους προηγούμενους Δήμους, δεν θα πρέπει να αναπαραχθεί ως μοντέλο στους Δήμους του Καλλικράτη.

Τρίτη παρατήρηση. Θεωρούμε ότι υπάρχουν αρμοδιότητες, που δεν τις αναφέρατε, κύριε Υπουργέ, που είναι κρίσιμες και θα πω μία γιατί κατά την άποψή μας χωρίς αυτή δεν μπορούν να ασκηθούν σωστά τοπικές δημόσιες πολιτικές. Είναι το Κτηματολόγιο.

Εάν δεν υπάρχει η δυνατότητα συλλογής, διαχείρισης και φύλαξης της τοπικής δημόσιας πληροφορίας από τους Δήμους, δεν υπάρχει άλλος φορέας να το κάνει αυτό, τότε οι οιεσδήποτε πολιτικές που θα αναπτυχθούν, θα είναι μόνο βασισμένες και θεμελιωμένες στον πολιτικό ή στον ατομικό βολονταρισμό του καθενός και δεν θα έχουν το τεκμήριο της επιστήμης. Και πολιτική χωρίς την επιστήμη απαφίεται στην τύχη ως προς το αποτέλεσμα.

Εδώ να κάνω μία παρένθεση και να πω ότι οφείλουμε να αποδώσουμε τα εύσημα στην Επιτροπή που εργάζεται για την δημιουργία του νομοσχεδίου, γιατί γνωρίζουμε πολύ καλά ότι δεν είναι μόνο ο κόπος της συλλογής και σύνταξης των νομοθετικών κειμένων, είναι κυρίως η δυσκολία της εναρμόνισης της βασικής στρατηγικής με το επιχειρησιακό αποτέλεσμα που θα κριθεί την 1/1/2011 και εδώ αν ο πολίτης, κύριε Υπουργέ, δεν καταλάβει σημαντική διαφορά όσον αφορά την άσκηση των αρμοδιοτήτων και δεν μιλάω στο επίπεδο της ποιότητας, διότι αυτό θα βελτιώνεται με το χρόνο, κυρίως όμως ως προς την άσκηση υπηρεσιών μιας στάσης, θα υπάρχει πρόβλημα και επισημαίνω, στο κομμάτι των Διευθύνσεων των σημερινών, της Γεωργικής Ανάπτυξης, κατά την άποψή μας, θέματα που συνδέονται με τις γεωργικές πολιτικές, δεν θέλω να μπω σε λεπτομέρειες, θα πρέπει να περάσουν στους Δήμους. Θέματα που συνδέονται με τις πολιτικές που αποτελούν βασικό συγκριτικό παραγωγικό πλεονέκτημα της κάθε περιοχής και αυτό αγγίζει και τον κλάδο της βιομηχανίας πέρα από αυτά που αναφέρατε, θα πρέπει να περάσουν στους Δήμους. Στο κάτω-κάτω της γραφής, σήμερα η εθνική μας νομοθεσία δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να εφαρμόζει τις εναρμονισμένες ευρωπαϊκές ντιρεκτίβες, τις οποίες οι γραφειοκράτες έχουν μάθει να τις εφαρμόζουν.

Κατά την άποψή μας όμως, η εγγύτητα της άσκησης της εξουσίας θα βελτιώσει το στοιχείο της διαφάνειας και το στοιχείο της κοινωνικής δικαιοσύνης όσον αφορά την εφαρμογή των υπηρεσιών που θα ασκηθούν.

Τέλος, πιστεύω ότι θα πρέπει να ξεκινήσουν οι λειτουργίες της μιας στάσης για τον πολίτη από την 1/1/2011, σε πολλές από αυτές τις λειτουργίες.

Έρχομαι σε ένα θέμα το οποίο το θίξατε. Είναι πάρα πολύ σημαντικό. Την αποφυγή της ιεραρχικής εμπλοκής των δύο Βαθμών Αυτοδιοίκησης, δηλαδή του Πρώτου και της Περιφέρειας. Η μεταφορά όμως αυτοτελώς της αρμοδιότητας διαχείρισης και εφαρμογής του ΕΣΠΑ προς τις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις, de facto καθιερώνει σχέσεις ιεραρχικής εξάρτησης.

Δεν είμαστε ακόμα έτοιμοι να πούμε την πρότασή μας, αλλά από τις διαβουλεύσεις που έχουμε κάνει οι συνάδελφοι μεταξύ μας, θεωρούμε ότι θα πρέπει να υπάρξει ένα αυτοτελές υποπρόγραμμα σε κάθε μέτρο των ΠΕΠ και των Τομεακών που θα αφορά τον Α’ Βαθμό και θα πρέπει να υπάρξει ένα Όργανο αυτοτελούς υπαγωγής έργων στα πλαίσια των γενικών κατευθύνσεων που δίνει το ΕΣΠΑ συνολικά.

Να πω και κάτι ακόμα. Ο συνολικός καθορισμός των επιλογών, των βασικών δηλαδή κατευθυντηρίων αξόνων όσον αφορά τις πολιτικές συνοχής, αλλά και των εθνικών πόρων, που πιστεύω ότι η χώρα μας θα αρχίσει να αποκτά εθνικό πλούτο για να τον επενδύει σε δημόσιες πολιτικές στο μέλλον, ευχόμαστε το συντομότερο δυνατόν, θα πρέπει να καθορίζεται στα πλαίσια του αναπτυξιακού σχεδιασμού του 1622, του δημοκρατικού προγραμματισμού που λέγαμε, η αυτοτελής δυνατότητα σαφώς να υπάρχει στο Περιφερειακό Συμβούλιο που θα εκλεγεί, όχι αυτό που έχει τη σημερινή του σύνθεση, γιατί είναι δική του δικαιοδοσία, έχει μια αυτοτελή λειτουργία, αλλά θα πρέπει να υπάρχει και μία όσμωση των κοινωνικών εταίρων και των εκπροσώπων του Α’ Βαθμού, για τις τοπικές δημόσιες επενδύσεις που θα αφορούν τους Δήμους, γιατί θεωρούμε ότι οι επενδύσεις αυτές που έχουν μια εθνική συνοχή, δεν αποτελούν μόνο στοιχείο αυτοτελούς κρίσης του κάθε Δήμου ξεχωριστά.

Ένα γενικό πλαίσιο έβαλα και δεν θέλω να πάω σε ειδικότερα γιατί πιστεύω ότι θα υπάρξει η δυνατότητα να το συζητήσουμε.

Ένα άλλο σημείο που είναι επίσης σημαντικό και θα δημιουργήσει ενδεχομένως εμπλοκές, είναι το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Εμείς θεωρούμε ότι η υπόθεση της διαχείρισης των απορριμμάτων, που είναι μια υπηρεσία που αγγίζει καθαρά το επίπεδο του Α’ Βαθμού, έτσι είναι παντού, δεν μιλάμε για το προγραμματικό σκέλος και δεν μιλάμε αν θέλετε και για τα μεγάλα συγκροτήματα, δηλαδή για τις μητροπολιτικές λειτουργίες, εκεί πιθανόν να υπάρξει άλλη ρύθμιση. Όμως στο σύνολο της χώρας κατά την άποψή μας θα πρέπει να είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του Α’ Βαθμού και πρέπει να το δούμε αυτό. Δεν είναι μόνο η επιχειρησιακή συνιστώσα του προβλήματος. Είναι και το θέμα της επιβολής των τελών στον ίδιο πληθυσμό στόχο από δύο ξεχωριστούς θεσμούς και αυτό είναι μείζον θέμα όσον αφορά την εφαρμογή των πολιτικών.

Τέλος, θέλω να πω και κλείνω το κομμάτι…

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε Κοιμήση, συγνώμη, πείτε για το θέμα της τροπολογίας για τους συναδέλφους που δεν έχουν Υπηρεσίες Καθαριότητας.  Ξέχασα.

Α. ΚΟΙΜΗΣΗΣ: Το έχω στα τρέχοντα, κύριε Πρόεδρε.

Τέλος, θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά κρίσιμη αυτή η περίοδος όσον αφορά τη δημιουργία ενός συστήματος ουσιαστικών εποπτικών μηχανισμών, γιατί αυτό που υπήρχε μέχρι σήμερα, το πολυδαίδαλο σύστημα, ήταν μια πρόφαση ελέγχου νομιμότητας, που στην ουσία δεν έκανε τίποτα άλλο από το να επικυρώνει τις, δεν μπορώ να βρω δόκιμο χαρακτηρισμό, εν πάση περιπτώσει τις παρεκκλίνουσες πολιτικές και νομίζω ότι ο καθένας κατανοεί τι εννοώ.

Θεωρούμε όμως ότι το Όργανο αυτό πραγματικά θα πρέπει να είναι ανεξάρτητο από τις διοικητικές επιρροές και τις πολιτικές επιρροές. Μπορεί να εισφέρει όχι μόνο με την εποπτική του λειτουργία, αλλά και με την παιδαγωγική του λειτουργία στο σύστημα της διοίκησης και ειδικότερα της Αυτοδιοίκησης. Εάν, για να το πω σχηματικά, αυτό το Όργανο λειτουργήσει και σαν ένας επιθεωρησιακός μηχανισμός, ο οποίος θα εξηγεί και θα επεξηγεί τα νομοθετήματα, τις εγκυκλίους, τις κανονιστικές πράξεις της διοίκησης, στον υπηρεσιακό μηχανισμό, στο πολιτικοδιοικητικό προσωπικό δηλαδή των Δήμων της χώρας, με τακτικές επισκέψεις, άλλωστε τα σημεία επαφής θα είναι κάτω από 370, πολύ εύκολα διαχειρίσιμα δηλαδή, τότε θα έχουμε μια διοίκηση η οποία θα αρχίσει να αποκτά και τα χαρακτηριστικά της συμπύκνωσης της τεχνογνωσίας και της ορθής εφαρμογής των νόμων.

Αυτό θα πρέπει να συνοδευτεί με περιοδικούς ελέγχους, τακτικούς περιοδικούς ελέγχους, που θα πηγαίνουν να ελέγχουν την εφαρμογή των νόμων και των διαχειριστικών συστημάτων και των μέτρων πολιτικής των Δήμων και φυσικά όλα τα υπόλοιπα τα προβλέπει το σχέδιο που έχετε βάλει.

Θεωρώ ότι το διάστημα που μας απομένει, θα μας δώσει τη δυνατότητα να λύσουμε όλες αυτές τις εμπλοκές ή τα σημεία που χρήζουν διευκρίνισης και θεωρείστε ότι σε αυτό είμαστε επισπεύδοντες συμπαραστάτες. Δηλαδή, ανά πάσα στιγμή η δική μας η αγωνία, η δική μας στρατηγική ή αν θέλετε το δικό μας ψώνιο σε αυτό το χώρο της Αυτοδιοίκησης, είναι να αποκεντρώσουμε την εξουσία. Όχι για εμάς, αλλά για τη χώρα και το λαό μας.

Παρ’ όλα αυτά όμως, υπάρχουν και τα τρέχοντα, τα οποία είναι ζέοντα, είναι πολύ πιεστικά και  δυστυχώς δημιουργούν προβλήματα στο σύστημα. Η προγραμματική οικονομική ασφάλεια είναι εκ των ων ουκ άνευ για τους Δήμους, ειδικότερα αυτήν την περίοδο και υπάρχει ένα πρόβλημα όσον αφορά τις εκταμιεύσεις των δωδεκατημορίων. Κατανοητή η σημερινή οικονομική πολιτική συγκυρία, η δημοσιονομική μας κατάσταση και όλα αυτά, αλλά θεωρούμε ότι όντας οι Δήμοι ένας μηχανισμός ουσιαστικός αναδιανομής αυτού του ελάχιστου πλούτου που διαθέτει η χώρα, θα πρέπει να έχουν τη δεδομένη προγραμματική ασφάλεια ώστε αυτό να γίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να μην υπάρχουν ζητήματα που συνδέονται ειδικότερα με θέματα των αποδοχών των υπαλλήλων, αλλά και των υποχρεώσεων που αναλαμβάνει ο κάθε Δήμος προς τρίτους.

Το δεύτερο έχει σχέση με αυτό που προανέφερε ο κύριος Πρόεδρος. Δηλαδή, χρήζει άμεσης νομοθετικής ρύθμισης το θέμα της μεικτής αποκομιδής ή της αποκλειστικής αποκομιδής για ορισμένους Δήμους στη χώρα, με τη χρήση και την αξιοποίηση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Αυτό πρέπει να το ρυθμίσετε. Δεν μπορεί να μένουν τα σκουπίδια στο δρόμο. Δεν μπορεί να γίνει πρόσληψη προσωπικού, δεν μπορεί να γίνουν αναμορφώσεις στους Οργανισμούς.

Έχει παρουσιαστεί και ένα άλλο πρόβλημα, το οποίο δεν είναι αμελητέο. Είναι το θέμα της μείωσης των υπερωριών όσον αφορά την αποκομιδή, που θα οδηγήσει, έχει ήδη οδηγήσει σε πολλούς Δήμους, θα σας έρθουν οι πιέσεις στον επόμενο ίσως μήνα, στην αδυναμία της ορθολογιστικής και της πλήρους αποκομιδής. Θέλει και αυτό μια αντιμετώπιση.

Τέλος, θεωρούμε ότι μια παρερμηνεία του νόμου η οποία δημιουργήθηκε, είναι ευκόλως διαχειρίσιμη και αναφέρομαι ευθέως στο θέμα της αυτεπιστασίας. Η αυτεπιστασία δεν έχει καμία σχέση με εξαρτημένη εργασία, ούτε με μίσθωση έργου, ούτε με μίσθωση εργασίας, ούτε με ορισμένου χρόνου εργασία. Είναι απασχόληση η οποία ξεκινά και σταματά με την ολοκλήρωση των έργων και στο κομμάτι τουλάχιστον της αυτεπιστασίας, ουδέποτε στο χώρο της Αυτοδιοίκησης ηγέρθη θέμα μονιμοποίησης εργαζομένων. Ποτέ.

Όπως επίσης η αυτεπιστασία δεν μπορεί να υπαχθεί στο καθεστώς των επιλογών μέσω ΑΣΕΠ, γιατί οι τεχνίτες που κατά κανόνα εργάζονται στην αυτεπιστασία πρέπει να έχουν το τεκμήριο της επιστημοσύνης για να κατοχυρώνουν την ευθύνη που έχει ο αιρετός και η Δημοτική Αρχή ως οιονεί εργολάβος και νομίζω είμαι σαφής σε αυτό. Δεν υπάρχει θέμα. Υπήρχε μια εμπλοκή με ορισμένους Επιτρόπους, όχι όλους, υπάρχουν Επίτροποι που ξέρουν να διαβάζουν τους νόμους και τους εφαρμόζουν σωστά. Ορισμένοι όμως έχουν γυρίσει πίσω εντάλματα αυτεπιστασίας, κακώς κατά την άποψή μας. Πρέπει να διευκρινιστεί αυτό.

Το τελευταίο, το θέμα του ΘΗΣΕΑ, είναι κατά την άποψή μας εύκολα διαχειρίσιμο, αυτό λένε τα δικά μας τα στοιχεία και θεωρούμε ότι εφόσον υπάρξει η παράταση της αποπληρωμής μέσα στο 2011, όπως έχουν γίνει και σε άλλα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων που είχαν ολοκληρωμένη σφαιρική μορφή αν θέλετε στην Αυτοδιοίκηση, αναφέρατε και εσείς μερικά, μπορούν να λυθούν.

Θεωρούμε ότι μια διαδικασία μπορεί να καρποφορήσει δίνοντας το δικαίωμα στην κοινωνία να εκφραστεί, γιατί αυτή η υπόθεση κατά την άποψή μας δεν είναι μονοπώλιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή των δικών της στελεχών. Επειδή σήμερα μας δώσατε τη δυνατότητα να έχουμε το περίγραμμα, αν θέλετε, το κοστούμι, το προφίλ του νέου Δήμου, τι θα είναι ο νέος Δήμος, έχουμε και τη δυνατότητα να συζητήσουμε σοβαρά για το πόσοι και ποιοι θα είναι οι νέοι Δήμοι σε κάθε Νομό.

Σκεφτόμαστε λοιπόν και αυτό προτείνουμε, να ξεκινήσουν οι διαδικασίες με πρωτοβουλίες των Τοπικών Ενώσεων και με τους κοινωνικούς εταίρους ανά Νομό, στα πλαίσια των ποσοτήτων που έχουν ήδη αναφερθεί, ώστε να υπάρξουν προτάσεις που μπορούν να εγκολπώνουν κατά την άποψή μας την κοινωνική απαίτηση, η οποία εκφράζεται με ποικίλους τρόπους σήμερα όσον αφορά τη διοικητική αυτή μεταρρύθμιση και είναι θετική και νομίζω ότι αυτή η διαδικασία μπορεί να αποτρέψει και εμάς τους αιρετούς από τον πειρασμό του ατομικού σχεδιασμού ενδεχομένως ή της προσωπικής ανασφάλειας, που είναι θεμιτή, για το ποιο θα είναι το οριστικό και τελικό μόρφωμα.

Αυτή η διαδικασία που μπορεί να γίνει πάρα πολύ γρήγορα, δεν έχει πρόβλημα δηλαδή παρά το γεγονός ότι μεσολαβεί το Πάσχα, πιστεύω ότι θα σας δώσει τη δυνατότητα ή θα δώσει τη δυνατότητα στο νομοθέτη να προσεγγίσει με τον καλύτερο και ασφαλέστερο τρόπο το τελικό παράγωγο στην ανθρωπογεωγραφία και αυτό να διασκεδάσει αν θέλετε και τις ανασφάλειες που υπάρχουν ή τις δεύτερες σκέψεις ότι υπάρχει ήδη κάτι προαποφασισμένο.

Κατά τη δική μας εκτίμηση το γεγονός ότι σήμερα δηλώσατε πως από το αρχικό σχέδιο διαβούλευσης του Καλλικράτη, που δώσατε στη δημοσιότητα, έχουν αλλάξει πολλά πράγματα μετά από υποδείξεις της Κεντρικής Ένωσης, φαντάζομαι και της ΕΝΑΕ, αλλά και των Κοινοβουλευτικών, σημαίνει για εμάς ότι δεν υπάρχει τίποτα προαποφασισμένο και ότι η δική μας συμβολή μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου είναι επιβεβλημένη και είναι και απαραίτητη.

Σας ευχαριστώ.